Cand facem referiri la tensiunea bateriei auto (sau in limbaj automobilistic voltaj baterie auto), de regula se are in vedere o baterie de 12 volti. Acest parametru tehnic, voltajul sau tensiunea, este specificat pe eticheta bateriei, alaturi de alti doi parametrii la fel de importanti, capacitatea si curentul de pornire la -180C. Exemplu: 12V 100Ah 860A.

  Ce voltaj are o baterie auto?

Tensiunea masurata la bornele unei baterii incarcate, inainte de a fi montata pe autovehicul, trebuie sa fie cuprinsa intre 12,60 si 12,86 V.

                                

Astfel, masurand o baterie auto complet incarcata, montata pe masina dar cu motorul oprit, vom constata o valoare a tensiunii de minim 12,60 volti. Aceasta este denumita tensiune in gol sau tensiune de repaus. Daca voltajul acesteia se situeaza sub valoarea de 12,6 V, bateria este fie descarcata, fie chiar defecta. La o valoare a tensiunii de 12,2 V, o baterie este descarcata 50%, iar o baterie al carei voltaj este 12,00 V sau mai mic, este una total descarcata.

Dupa ce pornesti motorul, alternatorul masinii intra imediat in functiune si incepe procesul de incarcare a bateriei. Masurand tensiunea la borne in timpul incarcarii vor rezulta, in mod normal, valori cuprinse intre 13,8 - 14,4 volti. Daca valorile sunt semnificativ mai mici sau mai mari decat cele prezentate, acest lucru ar putea semnala o defectiune a bateriei si/sau a sistemului de incarcare.

Sunt factori care influenteaza voltajul unei baterii:

- temperatura: la punctul de inghet al apei, adica, la 00C, o baterie auto complet incarcata va avea o putere de pornire semnificativ diminuata fata de cea nominala.

- varsta: pe masura ce bateria “imbatraneste”, capacitatea ei nominala va scadea sub 80%, datorita inmagazinarii in timp in masa activa din placi a unei cantitati apreciabile de sulfat, proces ireversibil.

Mergi la un specialist pentru a verifica bateria!

Daca masuram voltajul bateriei auto, putem afla informatii despre starea de incarcare a acesteia, insa, nu reprezinta un indicator fidel al starii de sanatate a bateriei. Astfel, o baterie descarcata va avea implicit un voltaj scazut, dar acest fapt nu inseamna ca bateria n-ar mai fi una functionala, daca va fi reincarcata corect. Astfel, cel mai indicat mod de a afla starea de sanatate a bateriei, ar fi sa apelezi la un service specializat pentru efectuarea unui test de sarcina. Aceasta testare simuleaza destul de exact comportamentul bateriei in timpul procesului de pornire pe autovehicul. Testerele respective sunt dotate cu rezistente calibrate de diverse valori care, odata cuplate la bornele bateriei timp de circa patru secunde, vor simula o sarcina echivalenta cu cea care apare in timpul pornirii autoturismului. Valorile acestor sarcini pot fi cuprinse intre 150 - 800 A si se aplica proportional cu capacitatea bateriei testate.

Ai grija de bateria ta!

O intretinere corespunzatoare poate ajuta bateria sa functioneze la parametri nominali pentru o perioada cat mai mare. Bateria trebuie pastrata curata, fara urme de praf sau umezeala. De asemenea, bornele bateriei trebuie sa fie curatate de oxizi si protejate prin ungerea cu vaselina antiacida (siliconica). Conectorii de borne se vor fixa ferm, cuprinzand toata suprafata de contact a bornelor.

Bateria va fi fixata ferm in habitaclu, astfel incat acesteia sa nu i se permita joc in suportul de prindere in timpul deplasarii autovehiculului.

Pentru o durata in exploatare cat mai indelungata, se recomanda verificarea anuala a bateriei si a sistemului de incarcare al autovehiculului.

Produs adaugat in pagina de comparare

Acest site web utilizează Cookie-uri. Navigand in continuare iți exprimi acordul asupra folosiri lor. Mai multe informații despre Cookie-uri și dezactivarea acestora găsiți în Politica de utilizare Cookie-uri.