Clubul Auto German ADAC, în 2022, a publicat studii care arată că aproximativ 46% dintre defecțiunile autovehiculelor s-au datorat bateriei. Unul din principalele motive care a condus la aceasta situație îl reprezintă creșterea numărului de consumatori electrici din dotarea autovehiculelor, adică o “electrificare” crescută a acestora. Bateriile din zilele noastre sunt supuse unor solicitări excesive din cauza faptului că alimentează până la 150 de consumatori electrici, în principal servomotoare, iar sistemul automat Start-Stop cu care sunt dotate autovehiculele moderne, solicită permanent suficientă putere. Prin urmare se recomandă verificarea regulată a bateriei de către un atelier specializat, pentru a detecta eventuale probleme ce ar putea conduce la apariția unei defecțiuni de exploatare majore.  

Testarea corectă a stării bateriei de către ateliere specializate

Testarea unei baterii convenționale (cu electrolit lichid):

Cu ajutorul unui multimetru se poate măsura starea de încărcare a bateriilor convenționale. Valoarea tensiunii în circuit deschis de aproximativ 12,8 V caracterizează o baterie 100% încărcată. Pe de altă parte tensiunea sub 12,4 V ne indică faptul că bateria trebuie reîncărcată urgent. O (re)încărcare necorespunzătoare va continua să deterioreze bateria, din cauza sulfatării excesive.

Curentul de pornire la rece este un parametru foarte important, deoarece sarcina principală a unei baterii de pornire o reprezintă procesul de pornire; ulterior va intra în funcțiune alternatorul, iar bateria va înmagazina energia produsă de acesta. Din cauza uzurii normale și a procesului de îmbătrânire, capacitatea bateriei de a furniza curenți la fel de mari va scădea treptat. Această scădere a capacității va genera diminuarea treptată a valorii curentului de pornire pe care bateria îl poate furniza    în timpul procesului de pornire.

Testarea unei baterii de tip Start-Stop:

Atunci când testați o baterie de tip Start-Stop, importanți sunt doi parametrii: starea de încărcare, cunoscută și sub denumirea de State of charge - „SOC” și starea de sănătate State of healt - „SOH”.

SOC poate fi determinată printr-o simplă măsurare a tensiunii. Pentru testarea SOH este necesară o procedură mai complexă, ce are ca rezultat starea generală a bateriei. Printre altele, determinarea SOH ține cont de capacitatea de pornire la rece (CCA), rezerva de capacitatea (RC) și acceptanța la încărcare (CA – Charge acceptance).

Permanenta dezvoltare a tehnologiei vehiculelor de-a lungul anilor a făcut ca și în domeniul bateriilor să apără tehnologii noi, precum AGM sau EFB. Pentru obținerea unor rezultate fiabile ale testelor, în special în ceea ce privește SOH, esențial este folosirea de dispozitive de testare moderne, adaptate noilor tehnologii ale bateriei.

Testarea bateriei pas cu pas:

Vă rugăm să citiți și să respectați informațiile producătorului dispozitivului de testare!

Ø  Conectați testerul la bornele bateriei pentru determinarea stării de încărcare și rezistenței interne. Conectați cablul roșu al testerului la borna pozitivă și cablul negru la borna negativă.
Pentru a conecta dispozitivul de testare la o baterie care se află în portbagajul sau în habitaclul autovehicolului, trebuiesc folosite doar bornele bateriei și nu contactele de ajutor la pornire din compartimentul motor, deoarece rezistența cablului instalat în vehicul ar afecta rezultatul măsurarii.

Ø  Ajustați corect pe ecranul testerului tipul de baterie: baterie de pornire convențională, baterie cu gel, baterie EFB sau AGM. Dispozitivul utilizează un algoritm de testare diferit pentru fiecare tip de baterie, astfel încât o ajustare incorectă ar produce o valoare de măsurare neconformă. În plus, pentru unele dispozitive de testare este important să se știe dacă verificarea se face pentru o baterie instalată pe vehicul sau nu.

Ø  Introduceți în dispozitiv valoarea curentului de pornire la rece înscris pe eticheta bateriei, inclusiv metoda de măsurare utilizată. Standardele cele mai comune sunt DIN, EN, IEC, JIS și SAE. Standardul de testare este înscris pe eticheta bateriei.

Ø  Dispozitivul de testare efectuează apoi testul automat și furnizează rezultatul.

Pentru a obține rezultate corecte la măsurarea conductibilității, un consumator, cum ar fi farul, trebuie pornit cu puțin timp înainte de măsurare. Aceasta elimină orice tensiune de suprafață înainte de măsurare.

Produs adaugat in pagina de comparare

Acest site web utilizează Cookie-uri. Navigand in continuare iți exprimi acordul asupra folosiri lor. Mai multe informații despre Cookie-uri și dezactivarea acestora găsiți în Politica de utilizare Cookie-uri.