Durata de viata a unui acumulator auto este influentata decisiv de modul de exploatare si intretinere al acestuia.

De asemenea, o serie de factori externi influenteaza durata de viata a bateriei auto.

1. Perioada mare de exploatare

Cu cat bateria este exploatata pe o perioada de timp mai lunga, cu atat aceasta se deterioreaza lent in timp, pana se ajunge in situatia de a nu mai putea asigura energia electrica necesara pentru pornirea motorului masinii. Bateriile auto pierd anual pana la 3% din capacitatea nominala! Aceasta pierdere de capacitate se produce ca urmare a inserarii cristalelor de sulfatat in mod ireversibil in interiorul masei active a placii pozitive! Cand pierderea de capacitate atinge valoarea de 20% din capacitatea nominala, bateria iese din uz intrucat nu mai poate asigura energia necesara demarorului pentru pornire! Mai sunt si alte cauze care contribuie la atingerea procentului critic de 20%, cum ar fi: vibratiile (mecanice si electrochimice), incarcarea deficitara a sistemului electric, stationarea autovehiculului pe perioade mai mari de 4-6 luni, intretinere deficitara a bateriei etc! Perioada normala de utilizare a unei baterii poate varia intre 3 si 5 ani, depinzand de modul in care fiecare dintre utilizatori realizeaza o intretinere optima a acesteia, operatiune care influenteaza in mod direct durata de viata a unei baterii.

2. Calatoriile scurte si pornirile dese

Atunci cand pornesti masina, bateria transmite electromotorului energia necesara pornirii motorului masinii. Odata realizat procesul de pornire, alternatorul va prelua imediat functia de alimentare cu energie electrica a circuitelor electrice ale masinii, inclusiv reincarcarea bateriei. Daca distanta parcursa este una scurta, caracteristica traficului urban, bateria nu va putea primi suficienta energie pentru a o putea compensa pe cea deja cedata pentru pornire! De aceea, bateriile autoturismelor utilizate in regim urban, vor suferi de subincarcare. Utilizand (in continuare) o baterie descarcata, va aparea fenomenul de suprasolicitare a acesteia, adica, aparitia conditiilor nedorite care diminueaza durata de viata a bateriei auto.

3. Perioada mare de stationare

Daca nu folosesti masina o perioada indelungata, cu certitudine bateria  va intra in mod natural intr-un proces de autodescarcare. Daca nu se va proceda la reincarcarea bateriei in timp util, se poate ajunge la descarcarea totala a acesteia, fenomen care va influenta negativ durata de viata a bateriei. De aceea, in situatii de neutilizare mai mult de 4-6 luni, bateriile trebuie verificate si, la nevoie, reincarcate! Atentie, bateriile se reincarca cu un curent a carui intensitate trebuie reglata la valoarea de 5% din capacitatea bateriei (sau 0,05xC). Reincarcarea cu o valoare superioara celei mentionate poate provoca atat supraincalzirea, cat si supraincarcarea bateriei, cauze determinante ale iesirii premature din uz ale acesteia.

4. Temperaturile extreme scurteaza durata de viata a bateriei

Utilizarea bateriei la temperaturi mai mari de 40°C scurteaza durata de exploatare a acesteia! Caldura excesiva faciliteaza desprinderea masei active de placi, pierderea capacitatii si diminuarea rapida a duratei de viata a bateriei!

In perioada rece a anului, frigul afecteaza viteza de miscare a ionilor in electrolit. Bateria nu mai poate furniza cantitatea de energie electrica necesara electromotorului, astfel ca, masina poate ajunge in situatia de a nu mai porni. Atunci cand o baterie este descarcata, electrolitul (o solutie de acid sulfuric si apa de 1,28g/cmc), ramane saraca in sulfat (acesta, fiind ionizat cu sarcina negativa, migreaza catre placa pozitiva). Aceasta reactie chimica face ca apa, din cauza migrarii sulfatului, sa devina procentual elementul majoritar in cadrul solutiei, iar la temperaturi preponderent negative, aceasta sa inghete, compromitand astfel in mod iremediabil bateria.

5. Vibratiile reduc considerabil durata de viata a unei baterii auto

Vibratiile reprezinta cea mai importanta cauza care determina caderea masei active de pe placi, scurtand astfel durata de viata a bateriei.

Sunt doua tipuri de vibratii care produc efectul descris mai sus:

Primul tip il reprezinta cel de natura mecanica, care apare inevitabil pe durata oricarei deplasari in trafic a autovehiculului! Acest tip de vibratie mecanica are doua subcategorii, generate de cauzele care le produc:

- cel determinat de calitatea / gradul de denivelare al soselelor, care creeaza socuri mecanice la nivelul caroseriei masinii preluate inevitabil si de baterie;

- cel care apare atunci cand bateria nu este fixata ferm sau corect in habitaclul destinat acesteia.

Cel de-al doilea tip de vibratii este de natura electrochimica, fiind produs la nivelul masei active a placilor pozitive ale bateriei. Aceasta reactie chimica determina aparitia curentului de pornire necesar demarorului! Mai multe porniri pe zi ale autovehiculului,  vor determina o crestere proportionala a vibratiilor produse la nivelul placilor pozitive. Aceste vibratii, in numar mare, vor produce desprinderi ale masei active de pe placi care in final determina reducerea duratei de viata a bateriei!

    ♦ 6. Un sistem de incarcare dezechilibrat reduce durata de viata a unei baterii auto

Sistemul de incarcare dezechilibrat face posibile fie o incarcare insuficienta, fie o supraincarcare a bateriei! Ambele situatii descrise mai sus, neremediate cu celeritate, influenteaza negativ durata de viata a bateriei. De aceea, recomandam verificarea anuala a sistemului electric de incarcare al autovehiculului la un service specializat!

7. Intretinerea neconforma a bateriei

Bornele bateriei si conectorii cablurilor atasate acesteia trebuie verificate si curatate, atat de oxizii de plumb, cat si de urmele de sulfat! Altfel, acestea se comporta ca o bariera in calea incarcarii eficiente a bateriei de catre sistemul de incarcare al autovehiculului! Astfel, se poate scurta durata de viata a bateriei. Urmele de praf alb (sulfatul de plumb) care se formeaza in jurul bornei pozitive, se curata cu o solutie de bicarbonat de sodiu. Oxidul de plumb format in jurul bornelor se curata eficient cu o bucata de smirghel fin, dupa care bornelor li se aplica un strat fin de vaselina siliconica!

8. O alegere necorespunzatoare a capacitatii va scurta durata de viata a bateriei

Cand alegi bateria auto primul lucru de care trebuie sa tii cont este tipul acesteia, conventionala sau AGM/EFB. Daca autoturismul pe care se monteaza bateria este dotat cu sistem Start & Stop, va trebui sa alegi fie o baterie de tip EFB, fie una AGM, in functie de ceea ce recomanda cartea tehnica a masinii! Pentru autovehicule fara sistem Start & Stop se utilizeaza baterii de tip clasic!

Alte criterii de care trebuie sa tii cont in alegerea capacitatii bateriei potrivite autovehiculului sunt: capacitatea cilindrica a motorului, tipul de combustibil, dimensiunile habitaclului, tipul de borne etc.

Daca nu esti sigur in alegerea bateriei auto potrivite, apeleaza la un specialist!

Produs adaugat in pagina de comparare

Acest site web utilizează Cookie-uri. Navigand in continuare iți exprimi acordul asupra folosiri lor. Mai multe informații despre Cookie-uri și dezactivarea acestora găsiți în Politica de utilizare Cookie-uri.