O baterie sulfatată se caracterizează printr-o acumulare de cristale de sulfat de plumb pe placa pozitivă, din cauza procesului de (auto)descărcare.

Sulfatarea reprezintă cea mai frecventă cauză a defectărilor timpurii ale bateriilor acide cu plumb. Procesul de sulfatare al unei baterii este foarte simplu de prevenit și, de regulă, este unul reversibil.

Cum se produce sulfatarea bateriei?

În interiorul soluției de acid sulfuric diluat (1,28 g/cmc) denumită electrolit, cristalele de sulfat de plumb (PbSO4) odată formate datorită (auto)descărcării bateriei, vor determina scăderea cantității de sulfat din soluție prin migrarea acesteia pe suprafața plăcii pozitive. Fiind o reacție reversibilă, prin reîncărcarea bateriei, sulfatul de plumb va migra de pe placa pozitivă și reintra în componența soluției de acid sulfuric. Acest proces de cristalizare urmat de cel de apoi de dizolvare a sulfatului, este unul continuu în interiorul electrolitului, datorită faptului că reacția chimică de formare respectiv de dizolvare a cristalelor, este una reversibilă.

Rezumând, se poate afirma că este normal ca în timpul utilizării bateriei să se formeze sulfat de plumb, influențând performanța acesteia direct proporțional cu cantitatea depusă pe suprafața plăcilor pozitive. Această acumulare de cristale poate fi una temporară și este inversată dacă bateria este reîncărcată. În situația în care bateria nu este încarcată complet după fiecare utilizare, sulfatul de plumb se transformă în cristale amorfe (stabile) și, odată ce se depun pe placa pozitivă, inhibă fluxul normal de electroni. Ca orice proces electrochimic, devine unul accelerat la temperaturi ridicate.

Tipuri de sulfatare a bateriei

Există două tipuri de sulfatare a bateriilor acide cu plumb: reversibilă și permanentă.

Sulfatare reversibilă

Dacă sulfatarea este diagnosticată din timp, este foarte ușor să puteți stopa sulfatarea bateriei și, prin reîncărcare, refacerea parametrilor electrici nominali ai acesteia. Această operațiune ar trebui însă efectuată de personal cu experiență în domeniul bateriilor acide cu plumb.

Sulfatarea permanentă

Sulfatarea permanentă apare atunci când o baterie a fost menținută în stare descărcată pentru o perioadă de timp îndelungată (câteva săptămâni sau luni).

Care sunt simptomele unei baterii sulfatate?

            - perioada de încărcare mai lungă

- temperatură ridicată în interiorul bateriei (>40°C)

- durate de funcționare mai scurte între încărcări

- pierderea puterii de pornire

- tensiune nominală sub cea normală

- valoare mai mică a densității electrolitului decât cea normală (<1,28g/cmc)

Ce provoacă sulfatrea bateriilor?

Toate bateriile acide cu plumb vor fi supuse procesului de sulfatare pe durata de viață a acestora, întrucât acesta reprezintă un procesul chimic natural al bateriilor. Cantitatea de sulfat se poate acumula în cantități importante atunci când bateria:

            - este frecvent subîncărcată

- este menținută în stare descărcată pentru perioade mari de timp

- este depozitată fără a fi fost încărcată complet

- este depozitată la temperaturi foarte mari

- funcționează la temperaturi foarte mari

            - nivel scăzut al electrolitului, părțile neimersate (expuse la aer) ale plăcilor bateriei se vor oxida rapid

- completarea nivelului electrolitului cu acid sulfuric în loc de apă distilată

- echipamentul de reîncărcare a bateriei a fost setat necorespunzător

Cum previi sulfatarea bateriei?

Dacă vrei ca bateria ta să aibă o durată de viață cât mai mare, trebuie să respecți instrucțiunile de exploatare și întreținere.

Pentru a evita sulfatarea bateriei, este obligatoriu ca:

- în timpul depozitării bateria să fie menținută la o tensiune de minim 12,6 volți,

- temperatura de depozitare să fie de 20-25 °C

- verificarea periodică atât a bateriei, cât și a sistemului electric de încărcare al autovehiculului. Această operațiune are scopul de a te asigura că ai un sistem de încărcare echilibrat, că nu există un consumator parazit, iar alternatorul funcționează corect.

- de asemenea, asigură-te că de fiecare dată când urmează să părăsești autovehiculul, toți consumatorii electrici au fost opriți, iar ușile și portbagajul au fost etanș închise.

Ce este pulberea albastră de la bornele bateriei? Cum o curățăm?

                                      

Sulfatul de cupru, care este o pulbere de culoare albăstruie, se formează la borne și/sau clemele cablurilor electrice și chiar în interiorul cablurilor (loc mai greu detectabil), ca urmare a reacției dintre acidul sulfuric și cuprul din componența cablurilor și/sau a conectorilor de bornă. Acesta se îndepărtează prin curățarea bornelor cu o soluție de bicarbonat de sodiu, spalându-le apoi cu apă din belșug, iar la final aplicându-le un strat subțire de vaselină antiacidă pe fiecare bornă.

Desulfatarea bateriei. Tehnici de desulfatare

I. Metoda cea mai simplă și cea mai utilizată la desulfatarea unei baterii, o reprezintă reîncărcarea cu un curent ce nu va depăși 5% din valoarea capacității nominale a acesteia, la temperaturi de până la 40°C.

II. Desulfatarea (încărcarea) în impulsuri. O baterie acidă cu plumb poate fi încărcată cu curenți de putere mică într-un interval de frecvențe înalte (2 ÷ 6 MHz). Atunci când în baterie sunt trimise astfel impulsuri electrice de mică putere, dar cu frecvență și tensiune înalte, rezonanța ritmică a plăcilor face ca depunerile de cristale să se desprindă de masa activă, iar sulfatul să revină și să îmbogățească soluția de acid sulfuric. Această metodă de desulfatare se aplică de regulă în medii industriale.

Produs adaugat in pagina de comparare

Acest site web utilizează Cookie-uri. Navigand in continuare iți exprimi acordul asupra folosiri lor. Mai multe informații despre Cookie-uri și dezactivarea acestora găsiți în Politica de utilizare Cookie-uri.