Bateriile, fiind surse de curent continuu au în componență doi poli, unul pozitiv și altul negativ. Polii mai sunt cunoscuți sub denumirea de terminale sau borne.

            Borna pozitivă - către care circulă electronii atunci când bateria furnizează energie. De obicei, pe borna pozitivă este marcat simbolul „+” și/sau culoarea roșie. Se deosebește de cea negativă datotită unui diametru mai mare.

            Borna negativă – de la care electronii pleacă atunci când bateria funcționează. De regulă, este marcată prin simbolul „-” și/sau culoarea neagră. Desigur, diametrul mai mic decât la cea negativă reprezintă un indiciu distinctiv.

            Cuprins

1. De ce se corodează bornele bateriei?

2. Cum arată coroziunea de la bornele bateriei?

3. Cum se curăță bornele auto?

            1. De ce se corodează bornele bateriei?

Coroziunea apare ca urmare a formării sulfatului de plumb ionizat cu sarcină negativă, în jurul bornei pozitive. De asemenea, pe suprafața bornelor se formează și un strat de oxid de plumb ce provoacă creșterea rezistenței electrice la contactul dintre bornă și conectorul atașat cablului electric ce alimentează electromotorul. Din această cauză se împiedică atât transferul optim al energiei de la baterie catre consumatorii electrici, cat si a curentului de încărcare generat de către sistemul de încărcare, împietând major asupra eficienței încărcării bateriei în timpul fucționării mașinii.

            De ce apare coroziunea la bornele bateriei?

Bateria este prea plină

În cazul bateriilor de tip clasic, care necesită întreținere, dacă se adaugă apă distilată în exces, aceasta va determina creșterea nivelului electrolitului care poată să iasă prin orificiile de ventilație și să intre în contact cu bornele provocând fenomenul de coroziune, așa cum a fost descris mai sus.

Supraîncărcarea bateriei

Supraîncărcarea bateriei are drept consecință apariția fenomenul de electroliză a apei, adică formarea ionilor de hidrogen și oxigen care, fiind foarte reactivi, vor determina apariția la borna pozitivă a sulfatului de plumb. Coroziunea bornei pozitive poate fi un indiciu al supraîncărcării bateriei și implicit a faptului că sistemul de încărcare al autovehiculului nu funționează corect, adică încarcă peste valoarea de 14,8 V.

Scurgeri de electrolit din baterie

Existența unor fisuri în capacul bateriei pot provoca scurgeri de electrolit care, ajungând în contact cu bornele, vor determina același fenomen descris mai sus.

            2. Cum arată coroziunea de la bornele bateriei?

Sulfatul de plumb ce se acumulează la bornele bateriei, arată ca o spumă alb verzuie sau albăstruie.

                                      

3. Cum se curăță bornele auto?

I. Oprește motorul mașinii

II. Deconectează bateria

 ATENȚIE, se deconectează mai întâi cablul de la borna negativă (marcat cu semnul minus). Asigură-te că nu atingi cu cheia părțile metalice ale autovihiculului sau borna pozitivă atunci când desfaci cablurile, pentru a evita apariția scurtcircuitelor accidentale!

III. Verifică integritatea conectorilor atașați cablurilor

Dacă în urma curățării stratului de sulfat se constată o deteriorare a conectorilor, aceștia vor trebui înlocuiți pentru a nu afecta buna funcționare a bateriei și a sistemului de încărcare al mașinii.

                                   

IV. Cum se curăță conectorii și bornele:

Curățarea se va efectua cu ajutorul unei soluții compusă din apă caldă și bicarbonat de sodiu sau apă caldă și săpun. Conectorii atașați cablurilor se imersează în această soluție, se lasă câteva minute, apoi se scot și se șterg cu un șervet uscat. Bornele vor fi, de asemenea, șterse de sulfat cu o cârpă înmuiată în soluție, apoi vor fi șterse cu același șervet uscat. Atenție, evitați ca după curățare, soluția să se scurgă pe vopseaua mașinii, deoarece o poate deteriora.

VI. Aplică vaselină

Aplică un strat de vaselină siliconică pe bornele curate și uscate. Aceasta va menține o bună conductivitate, dar, mai ales, va avea și rol de protecție a bornelor împotriva oxidării acestora.

VII. Reconectează bateria la vehicul

ATENȚIE, se conectează mai întâi cablul bornei pozitive marcat de regulă cu semnul plus.

Produs adaugat in pagina de comparare

Acest site web utilizează Cookie-uri. Navigand in continuare iți exprimi acordul asupra folosiri lor. Mai multe informații despre Cookie-uri și dezactivarea acestora găsiți în Politica de utilizare Cookie-uri.