Bateriile moderne necesită încărcare? În mod normal nu, pentru că alternatorul ar trebui să reîncarce bateria, de fiecare dată după ce aceasta a furnizat energia necesară pornirii autovehiculului. Totuși, în cele mai multe situații, operațiunea de reîncărcare poate prelungi durata de viață a bateriei (de exemplu, în situația călătoriilor de scurtă durată dar frecvente, caz în care bateria nu are timp să se reîncarce suficient de la alternator, caracteristic traficului urban).

Măsuri de precauție

► Înainte de reîncărcarea bateriei, curățați praful, murdăria și/sau coroziunea de pe conectorii cablurilor ce se cuplează la bornele bateriei; de-asemenea curățați de oxizi bornele, dacă este cazul.

Bateriile se reîncarcă în încăperi bine ventilate!

► Nu fumați și nu lucrați cu scântei în aria de încărcare a bateriei!

► Nu încărcați niciodată o baterie deteriorată sau înghețată. Dacă bateria a fost lăsată pe mașină la temperaturi scăzute, trebuie lăsată să ajungă la temperatura camerei, înainte de a fi cuplată la redresor pentru încărcare!

► Redresorul trebuie să fie unul de tip reglabil, pentru a putea ajusta tensiunea (voltajul - V) și curentul de încărcare (A), la valorile necesare fiecărui caz în parte.

► Înainte de reîncărcare, asigurați-vă că nivelul electrolitului este sucifient (adică acoperă 1,5 cm partea superioară a plăcilor). Dacă nivelul electrolitului este mai mic de 1,5 cm, se va proceda la completarea nivelului doar cu apă distilată, (niciodată apă de la robinet sau acid sulfuric). La bateriile fără întreținere nu este necesară verificarea nivelului electrolitului!

► Încărcarea bateriilor AGM și EFB este identică cu cea descrisă mai sus, dar trebuie avut în vedere ca redresorul să fie unul compatibil pentru bateriile cu tehnologie AGM!

Parametrii de încărcare:

- tensiune (voltajul) de încărcare (V)

- curent de încărcare (A)

- timpul de încărcare (h)

- temperatura (°C)

Tensiunea de încărcare

Tensiunea de încărcare a sistemului de încărcare al autovehiculului depinde de tehnologia de fabricație a bateriei. Astfel, pentru bateriile de pornire tradiționale, tensiunea de încărcare trebuie să fie de 14,8 V, iar pentru cele de tip VRLA (AGM și GEL), tensiunea va fi cuprinsă în intervalul 14,4 ÷ 14,8 V.

Curentul de încărcare

Curentul de încărcare (A) trebuie să fie reglat la o valoare de 5% din capacitatea nominală a bateriei, dar nu trebuie să depășească 10 % din capacitatea nominală (Ah) a acesteia.

Un curent de încărcare mic deși ar prelungi durata de încărcare, ar asigura o desulfatare eficientă a bateriei, iar un curect mai mare mare ar determina atât o creștere a temperaturii bateriei, cât și apariția fenomenului de electroliză a apei, caracterizat prin apariția unor masive degajări de gaze (hidrogen și oxigen).

Cât se ține o baterie auto la încărcat?

Timpul de încărcare este dictat de starea de încărcare a bateriei, curentul de încărcare și tensiunea bateriei de la care se va face încărcarea.

Trebuie menționat faptul că redresoarele inteligente au posibilitatea reglării automate a tensiunii și curentului de încărcare. Astfel, atunci când tensiunea se apropie de valoarea maximă în sarcină, curentul de încărcare scade și, cu toate că prin aceasta timpul de încărcare va crește, se asigură încărcarea la capacitatea nominală a bateriei.

Temperatura

În timpul reîncărcării temperatura electrolitului nu trebuie să depășească 40 – 45 0C.

Temperaturile ridicate pot cauza ieșirea prematură a bateriei din uz, în timp ce temperaturile scăzute determină o reducere a capacității de pornire.

Cum se încarcă bateria auto?

Redresorul se conectează mai întâi la baterie înainte de a fi conectat la rețeaua electrica (priză). Astfel, borna pozitivă (+) a bateriei se leagă la polul (+) al redresorului, iar borna negativă (-) a bateriei la polul (-) al dispozitivului.

La sfarşitul încărcării se procedează în ordine inversă.

La bateriile cu electrolit lichid încărcarea completă se recunoaște prin degajarea activă de gaze în toate elementele şi prin faptul că densitatea electrolitului şi tensiunea vor trebui să rămână constante timp de 2-3 ore consecutiv.

Evaluarea stării de încărcare a unei baterii se face prin măsurarea densităţii electrolitului (corectată la 200C) și/sau a tensiunii la bornele bateriei, care indică următoarele (conform tabelului de mai jos):

Starea de încărcare

%

100

75

50

25

0

Densitatea

g/cm3

1,26÷1,28

1,24÷1,25

1,20÷1,21

1,15

1,10

Tensiunea

V

12,6÷12,8

12,4÷12,5

12,2÷12,3

12,1

11,0÷12,0

 

De știut

Multe dintre redresoarele performante sunt compatibile cu toate tipurile de baterii acide cu plumb existente în piață (cu electrolit lichid, AGM, EFB, GEL). Aceste redresoare limitează parametrii de încărcare automat atunci când încărcarea este completă. Cu toate acestea, bateria nu va trebui să rămână nesupravegheată pe redresor mai mult de 12-24 de ore.

Produs adaugat in pagina de comparare

Acest site web utilizează Cookie-uri. Navigand in continuare iți exprimi acordul asupra folosiri lor. Mai multe informații despre Cookie-uri și dezactivarea acestora găsiți în Politica de utilizare Cookie-uri.