- label Incarcarea si pornirea cu cabluri
- favorite 1 likes
- remove_red_eye 7971 views
Cuprins:
1. Măsuri de precauție care trebuie respectate la încărcarea bateriei auto
2. Cum se încarcă bateria auto?
3. Parametrii de încărcare ai bateriei auto
3.1. Tensiunea de încărcare
3.2. Curentul de încărcare
3.3. Cât se ține o baterie auto la încărcat?
3.4. Temperatura
4. Ce trebuie să știi despre încărcarea bateriei auto
1. Măsuri de precauție care trebuie respectate când încărcăm bateria auto
► Înainte de reîncărcarea bateriei, curățați praful, murdăria și/sau coroziunea de pe conectorii cablurilor ce se cuplează la bornele bateriei; de asemenea, curățați de oxizi bornele, dacă este cazul.
► Bateriile se reîncarcă în încăperi bine ventilate!
► Nu fumați și nu lucrați cu scântei în aria de încărcare a bateriei!
► Nu încărcați niciodată o baterie deteriorată sau înghețată. Dacă bateria a fost lăsată pe mașină la temperaturi scăzute, trebuie lăsată să ajungă la temperatura camerei, înainte de a fi cuplată la redresor pentru încărcare!
► Redresorul trebuie să fie unul de tip reglabil, pentru a putea ajusta tensiunea (voltajul - V) și curentul de încărcare (A), la valorile necesare fiecărui caz în parte.
► Înainte de reîncărcarea bateriei auto, asigurați-vă că nivelul electrolitului este sucifient (adică acoperă 1,5 cm partea superioară a plăcilor). Dacă nivelul electrolitului este mai mic de 1,5 cm, se va proceda la completarea nivelului doar cu apă distilată, (niciodată apă de la robinet sau acid sulfuric). La bateriile fără întreținere nu este necesară verificarea nivelului electrolitului!
► Încărcarea bateriilor AGM și EFB este identică cu cea descrisă mai sus, dar trebuie avut în vedere ca redresorul să fie unul compatibil pentru bateriile cu tehnologie AGM!
2. Cum se încarcă bateria auto?
Redresorul se conectează mai întâi la baterie înainte de a fi conectat la rețeaua electrica (priză). Astfel, borna pozitivă (+) a bateriei se leagă la polul (+) al redresorului, apoi borna negativă (-) a bateriei la polul (-) al dispozitivului.
La sfarşitul încărcării se procedează în ordine inversă!!!
La bateriile cu electrolit lichid încărcarea completă se recunoaște prin degajarea activă de gaze în toate elementele şi prin faptul că densitatea electrolitului şi tensiunea vor trebui să rămână constante timp de 2-3 ore consecutiv.
Evaluarea stării de încărcare a unei baterii se face prin măsurarea densităţii electrolitului (corectată la 200C) și/sau a tensiunii la bornele bateriei, care indică următoarele (conform tabelului de mai jos):
% |
100 |
75 |
50 |
25 |
0 |
|
Densitatea |
g/cm3 |
1,26÷1,28 |
1,24÷1,25 |
1,20÷1,21 |
1,15 |
1,10 |
Tensiunea |
V |
12,6÷12,8 |
12,4÷12,5 |
12,2÷12,3 |
12,1 |
11,0÷12,0 |
3. Parametrii de încărcare a bateriei:
- tensiune (voltajul) de încărcare (V)
- curent de încărcare (A)
- timpul de încărcare (h)
- temperatura (°C)
3.1. Tensiunea de încărcare
Tensiunea de încărcare a sistemului de încărcare al autovehiculului depinde de tehnologia de fabricație a bateriei.
Pentru bateriile auto tradiționale tensiunea la încărcare trebuie să fie de 14,8 V, iar pentru cele de tip VRLA (AGM și GEL) tensiunea va fi cuprinsă în intervalul 14,4 ÷ 14,8 V.
Pentru a obține o durată de viață și o capacitate maximă, cel mai indicat ar fi ca reîncărcarea să se facă cu o tensiune (V) constantă.
3.2. Curentul de încărcare
Curentul de încărcare (A) ar trebui să fie reglat la o valoare de 5% din capacitatea nominală a bateriei.
Atenție, curentul de încărcare (A) nu trebuie să depășească 10 % din capacitatea nominală (Ah) a acesteia.
Un curent de încărcare mic, deși ar prelungi durata de încărcare, ar asigura o desulfatare eficientă a bateriei. Pe de altă parte, încărcarea bateriei un curent mai mare mare ar determina atât o creștere a temperaturii bateriei, cât și apariția fenomenului de electroliză a apei, caracterizat prin apariția unor masive degajări de gaze (hidrogen și oxigen).
3.3. Cât se ține o baterie auto la încărcat?
Timpul de încărcare al unei baterii auto este dictat de starea de încărcare, curentul de încărcare și tensiunea acesteia.
Trebuie menționat faptul că redresoarele inteligente au posibilitatea reglării automate a tensiunii și curentului de încărcare. Astfel, atunci când tensiunea se apropie de valoarea maximă în sarcină, curentul de încărcare scade și, cu toate că prin aceasta timpul de încărcare va crește, se asigură încărcarea la capacitatea nominală a bateriei.
3.4. Temperatura
În timpul reîncărcării temperatura electrolitului nu trebuie să depășească 40 – 450C.
Temperaturile ridicate pot cauza ieșirea prematură a bateriei din uz, în timp ce temperaturile scăzute determină o reducere a capacității de pornire.
4. Ce trebuie să știi despre încărcarea bateriei auto
Multe dintre redresoarele performante sunt compatibile cu toate tipurile de baterii acide cu plumb existente în piață (cu electrolit lichid, AGM, EFB, GEL). Aceste redresoare limitează parametrii de încărcare automat atunci când încărcarea este completă. Cu toate acestea, bateria nu va trebui să rămână nesupravegheată pe redresor mai mult de 12-24 de ore.
În timpul încărcării unei baterii, sulfatul de plumb depus pe plăcile pozitive se transformă în dioxid de plumb. Când bateria ajunge la starea de încărcare completă, placa pozitivă începe să genereze dioxid de plumb, generând o creștere bruscă a tensiunii determinată de scăderea rezistenței interne. Deci, reîncărcarea bateriei cu o tensiune constantă permite detectarea acestei creșteri de tensiune și astfel avem control asupra procesului de încărcare.