Ai ajuns în momentul în care trebuie să înlocuiești bateria mașinii tale cu motor 1.6 benzină și nu știi care ar putea fi bateria potrivită?

Primul pas important în alegerea corectă a bateriei ar fi să cunoști specificațiile tehnice ale mașinii pe care urmează a fi montată. Aceste date le găsești cu ușurință în certificatul de înmatriculare al autoturismului.

Cuprins

1. Ce baterie trebuie pentru motor 1.6 benzina? – ce trebuie să știi când alegi bateria

2. Alte sfaturi de care să ții cont ca să faci alegerea corectă

1. Ce baterie trebuie pentru motor 1.6 benzina? – sfaturi de care să ții cont ca să faci alegerea corectă

                 Dimensiunile bateriei auto sunt importante?

Categoric da, este important ca bateria să poată fi montată cu exactitate în habitaclul destinat acesteia și, de asemenea, să poată fi ferm fixată în suport, fără niciun fel de joc! Montarea unei baterii cu dimensiuni nepotrivite ar putea genera probleme, după cum urmează:

O baterie gabaritic subdimensionată, se presupune a fi una subdimensionată și din punct de vedere al caracteristicilor tehnice cum ar fi, capacitatea C20 (Ah) , curentul de pornire CCA (A) și rezerva de capacitate RC (min). Utilizând o baterie ale cărei caracteristici tehnice nu corespund cerințelor autovehiculului, va crea drept consecință, suprasolicitarea acesteia, fenomen ce va genera căderea masei active de pe plăci și implicit ieșirea prematură din uz a acesteia. Primele semnale ale unei baterii suprasolicitate, încep să se manifeste cu porniri din ce în ce mai greoaie ale motorului mașinii! Nici alegerea unei baterii supradimensionate nu reprezintă o alegere bună. Producătorii adaptează caracteristicile dimensionale și tehnice ale bateriei în deplină concordanță cu cele ale mașinii, cum ar fi capacitatea cilindrică, puterea electromotorului și cea a alternatorului! Astfel, o combinație nepotrivită între electromotor și baterie, poate de asemenea provoca suprasolicitarea bateriei și ieșirea prematură din uz a acestuia. O baterie supradimensionată în raport cu alternatorul mașinii, va suferi de subîncarcare, întrucât acesta nu va putea furniza bateriei energia pe care aceasta a generat-o electromotorului, în timpul pornirilor! Continuând utilizarea unei baterii descărcate pe autovehicul, se va ajunge din nou la fenomenul de suprasolicitare a acesteia, descris amănunțit mai sus!

De regulă, la o mașină cu motor 1.6 benzina se potrivesc bateriile cu monobloc tip L1 (207 x 175 x 190 mm), dar sunt situații în care și cele cu monobloc tip L2 (242 x 175 x 190 mm) pot fi la fel de potrivite! O situație similară este și pentru bateriile ce deservesc mașinile de fabricație asiatică (japoneză, sud-coreană)! Atât dimensiunile, cât și grosimea bornelor ale acestor baterii, diferă de cele europene mai sus menționate, deoarece sunt fabricate în conformitate cu standardul japonez (JIS).

Asigură-te că, atunci când vei alege să înlocuiești bateria, aceasta va avea aceleași caracteristici tehnice și dimensionale precum a celei de primă dotare, montate din fabrică!

                Tipul și amplasarea terminalelor (bornelor)

La autoturismele care circulă la noi în țară, cel mai întalnit mod de așezare a terminalelor la baterii este cel de tip european (EN). Cel mai frecvent utilizat tip este cel cu borna pozitivă plasată în partea dreaptă a celui care privește spre baterie, denumit în piață ca fiind “cu polaritate normală“! 

Pentru a preveni o conectare greșită a fiecărui conector al cablurilor mașinii la bornele corespunzătoare ale bateriei, constructiv polul pozitiv și implicit terminalul corespunzător acestuia, sunt mai groase decât cele pereche negative! În plus, fiecare dintre perechile bornă/terminal, sunt marcate individual cu semnele „+”, respectiv „-”.

                               

Trebuie să ai în vedere tipul și poziționarea bornelor atunci când alegi o baterie nouă și să te asiguri că acestea sunt identice cu cele ale bateriei ce urmează a fi înlocuită.

                Amperajul de pornire la rece (CCA)

CCA (Cold Cranking Amps) reprezintă valoarea maximă a curentului de pornire pe care îl poate furniza bateria timp de 30 de secunde, la temperatura de -180C, fără ca tensiunea la bornele acesteia să scadă sub valoarea de 7,5 V;

Cum alegi amperajul potrivit pentru mașina ta? Verifică valoarea curentului de pornire (CCA), fie în cartea mașinii, fie pe eticheta bateriei ce urmează a fi schimbată. Dacă nu gășești o baterie cu aceeași valoare a curentului de pornire precum cea a bateriei de primă dotare, poți opta pentru una cu valoare mai mare.

                Rezerva de capacitate (RC)

Rezerva de capacitate reprezintă perioada de timp (măsurată în minute), în care o baterie de 12V, încărcată la capacitatea nominală, poate furniza un curent 25 A, la temperatura de 250C, fără ca tensiunea la bornele acesteia să scadă sub valoarea de 10,5 V.

                Tehnologia de fabricație

Bateria care urmează a fi aleasă trebuie să aibă aceleași caracteristici tehnice cu cea de primă dotare, montată din fabrică, inclusiv în ceea ce privește dimensiunile și tehnologia!

ATENȚIE, dacă mașina are în dotare sistem start stop, trebuie să alegi o baterie de același tip precum cea montată din fabrică, respectiv AGM sau EFB.

O baterie AGM se va înlocui întotdeauna doar cu o alta de tip AGM, având aceleași dimensiuni, niciodată cu una de tip EFB sau cu una de tip clasic!

baterie EFB se poate înlocui cu o altă baterie EFB sau AGM cu aceleași dimensiuni, niciodată cu una de tip clasic!

În schimb, dacă deții o mașină de tip clasic, fără sistem start stop, poți opta pentru o baterie AGM sau EFB, corelată cu cerințele electrice ale autovehicolului tău.

2. Alte sfaturi de care să ții cont ca să faci alegerea corectă

Bateria ta poate fi acoperită de garanția vehiculului, dar în situația în care mașina nu mai este în garanție, prețul unei bateri noi, de obicei, este sensibil mai mare la dealerii auto decât la comercianții independenți.

Achiziționează o baterie nouă, niciodată una second-hand, a cărei durată de viață va fi cu siguranță extrem de mică, neavând nici garanție! Raportat la durata de funcționare, prețul unei baterii “second hand” este unul gigantic!

Durata medie de viață a unei baterii este de 3 – 5 ani. De aceea decizia de a înlocui bateria trebuie pregătită cu ceva timp înainte, pentru obținerea unui bun raport preț/calitate. Astfel, se poate evita situația de fi constrâns să achiziționezi o baterie de la primul comerciant care îți apare în cale, atât la un preț mai mare, cât și cu o dată de fabricație mai mare de 6 luni!

Data de fabricație a bateriei - orice baterie se autodescarcă dacă se depozitează pe raft o perioadă mai mare de timp. De aceea se recomandă alegerea unei baterii a cărei dată de fabricație marcată pe monobloc, să fie de până la 6 luni. Bateriile cu tehnologie AGM au o rată de autodescarcare foarte mică.

Produs adaugat in pagina de comparare

Acest site web utilizează Cookie-uri. Navigand in continuare iți exprimi acordul asupra folosiri lor. Mai multe informații despre Cookie-uri și dezactivarea acestora găsiți în Politica de utilizare Cookie-uri.